Draaiboek ‘Kracht in beeld’
Manifestatie
‘OLP4’
Evelien Baur
Sam Bindels
Minouche Heinemans
Natascha Strolenberg
Daphne Teeuwen
Inhoudsopgave
è
Inleiding
pag.
2
è
Draaiboek
manifestatie ‘Kracht in Beeld!’ pag.
3 t/m 13
è
Literatuurlijst Pag.
14
Inleiding
In onderstaand document
vindt u het draaiboek wat in teken staat van de manifestatie ‘Kracht in beeld!’
2014. Tijdens deze manifestatie brengen wij het thema psychiatrische
patiënten/aandoeningen, en dan vooral gericht op de vooroordelen, krachten van
deze mensen en vergelijkingen, onder woorden. Het doel van deze manifestatie is:
Aan het eind van onze levensweg hebben de bezoekers kennisgemaakt met zowel de
vooroordelen, de diversiteit en de krachten van mensen met een psychiatrische
stoornis.
Draaiboek
manifestatie ‘Kracht in beeld!’
Doel gehele manifestatie
Aan het eind van
onze levensweg hebben de bezoekers kennisgemaakt met zowel de vooroordelen, de
diversiteit en de krachten van mensen met een psychiatrische stoornis.
Onderbouwing
Thema à Reis.
Tijdens de manifestatie zal onze kraam vormgegeven worden als een reis. Een reis die jij als persoon aflegt. Het is de bedoeling dat duidelijk gemaakt wordt dat ieder mens in zijn of haar leven zijn eigen reis aflegt. Tijdens deze reis zullen er bij ieder mens obstakels plaatsvinden. Hoe men hier mee om gaat is voor ieder persoon verschillend. Het zijn de keuzes die mensen zelf maken hoe ze met hoogte en diepte punten omgaan in het leven.
Thema à Reis.
Tijdens de manifestatie zal onze kraam vormgegeven worden als een reis. Een reis die jij als persoon aflegt. Het is de bedoeling dat duidelijk gemaakt wordt dat ieder mens in zijn of haar leven zijn eigen reis aflegt. Tijdens deze reis zullen er bij ieder mens obstakels plaatsvinden. Hoe men hier mee om gaat is voor ieder persoon verschillend. Het zijn de keuzes die mensen zelf maken hoe ze met hoogte en diepte punten omgaan in het leven.
Benadering vanuit een filosofisch oogpunt
De betekenis van Sartre voor de ethiek is vooral gelegen in het begrip van vrijheid. Sartres opvatting over vrijheid is verankerd in zijn filosofie van de menselijke existentie (menszijn) (Geerlings, 2007). Een mens is wat hij doet. Hij definieert zichzelf door de keuzes die hij maakt, en die blijken in zijn doen en laten (Wevers, 2007).
De betekenis van Sartre voor de ethiek is vooral gelegen in het begrip van vrijheid. Sartres opvatting over vrijheid is verankerd in zijn filosofie van de menselijke existentie (menszijn) (Geerlings, 2007). Een mens is wat hij doet. Hij definieert zichzelf door de keuzes die hij maakt, en die blijken in zijn doen en laten (Wevers, 2007).
Vanuit een
psychologisch oogpunt
Het begrip persoonlijkheid slaat op de psychologische
eigenschappen die een zekere continuïteit verlenen aan het gedrag van een
individu in verschillende situaties en op verschillende momenten. Het is een
veelomvattend concept dat we kunnen beschouwen als de rode draad van ons leven.
Als die draad onverhoopt zou breken, kan dit ertoe leiden dat een
persoonlijkheid beladen raakt met de inconsequenties die we bijvoorbeeld zien
bij manisch-depressieve psychose, schizofrenie of de ‘meervoudige persoonlijkheidsstoornis’
(Zimbardo, Johnson, & McCann, 2012).
Wegwijzers
Aan het begin van onze kraam komt een wegwijzer te staan met de tekst: “Durf jij mee op reis?”. Dit is het eerste wat zal opvallen. We willen mensen nieuwsgierig maken naar onze kraam. Volgens de sociale psychologie is de eerste indruk doorslaggevend. Dit wordt het primary effect genoemd (Zimbardo, Johnson, & McCann, 2012).
Aan het begin van onze kraam komt een wegwijzer te staan met de tekst: “Durf jij mee op reis?”. Dit is het eerste wat zal opvallen. We willen mensen nieuwsgierig maken naar onze kraam. Volgens de sociale psychologie is de eerste indruk doorslaggevend. Dit wordt het primary effect genoemd (Zimbardo, Johnson, & McCann, 2012).
Activiteit à Obstakelweg
Doel
Na deze
activiteit hebben de bezoekers ontdekt dat elk individu obstakels in het leven
tegenkomt.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie.
|
Iedere bezoeker
van de manifestatie begint bij onze activiteit met het pad van obstakels.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Het is de
bedoeling dat duidelijk gemaakt wordt dat ieder mens in zijn of haar leven
zijn eigen reis aflegt. Tijdens deze reis zal er bij ieder mens obstakels
plaatsvinden. Hoe men hier mee om gaat is per persoon verschillend. Het zijn
de keuzes die mensen zelf maken hoe ze met hoogte en diepte punten omgaan in
het leven.
|
We maken een weg
met kiezels op de grond. Naast de weg komt een berg te staan. Deze berg
symboliseert de obstakels die ieder mens tegenkomt. Op de berg komen
voorbeelden van obstakels die ieder mens kan tegenkomen, bijvoorbeeld een
toets niet halen, sterfgeval, etc.
|
Onderbouwing
Het is de
bedoeling dat duidelijk gemaakt wordt dat ieder mens in zijn of haar leven zijn
eigen reis aflegt. Tijdens deze reis zullen er bij ieder mens obstakels
plaatsvinden. Hoe men hier mee om gaat is voor ieder persoon verschillend. Het
zijn de keuzes die mensen zelf maken hoe ze met hoogte en diepte punten omgaan
in het leven.
Benadering vanuit een filosofisch oogpunt
De betekenis van Sartre voor de ethiek is vooral gelegen in het begrip van vrijheid. Sartres opvatting over vrijheid is verankerd in zijn filosofie van de menselijke existentie (menszijn). Een mens is wat hij doet. Hij definieert zichzelf door de keuzes die hij maakt, en die blijken in zijn doen en laten (Wevers, 2007).
De betekenis van Sartre voor de ethiek is vooral gelegen in het begrip van vrijheid. Sartres opvatting over vrijheid is verankerd in zijn filosofie van de menselijke existentie (menszijn). Een mens is wat hij doet. Hij definieert zichzelf door de keuzes die hij maakt, en die blijken in zijn doen en laten (Wevers, 2007).
Activiteit à Spel, de vooroordelen
Doel
Na deze
activiteit zijn de bezoekers geconfronteerd met de vooroordelen die zij zelf hebben
en de vooroordelen die er zijn in de maatschappij over mensen met en
psychiatrische stoornis.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie.
|
Iedere bezoeker
van onze activiteit gaat het spel, vooroordelen spelen.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Met dit spel
willen wij mensen ervan bewust maken dat je al snel een stempel op iemand
plakt die anders is dan jij, oftewel denkt dat iemand anders is dan jij. En
dat je dit vooroordeel misschien zelf hebt vormgegeven of dat je het hebt
gehoord van iemand anders (tv, kennissen etc.).
|
We maken twee
groepen kaartjes. Op een groep staan verschillende psychiatrische
ziektebeelden verwoord en op de andere kaartjes staan verschillende
vooroordelen verwoord. Het is de bedoeling dat de bezoeker zijn persoonlijke
vooroordeel zoekt bij een psychiatrisch ziektebeeld. Hierna gaan we in
gesprek met de bezoeker en gaan wij vragen stellen over stigmatisering en
vooral hoe zij dit zelf zouden ervaren.
|
Onderbouwing
Omdat we niet alles positief kunnen en willen benaderen van onze
doelgroep, zullen we ook een aantal minder sterke kanten neerzetten.
Benadering vanuit de injectietheorie
Je voorlichting wordt door anderen serieuzer genomen als je niet alles
vanuit een perspectief bekijkt, maar ook een of twee tegenargumenten opnoemt (Zimbardo,
Johnson, & McCann, 2012).
Tijdens de manifestatie zullen wij het spel vooroordelen met de bezoekers spelen. Goffman (1963) heeft de term stigma benoemd als niet een persoonlijk, maar situationeel probleem. Hiermee wordt bedoelt dat een persoon een stigma niet aan zichzelf te danken heeft, maar dat het stigma is ontstaan door de manier waarop de omgeving met deze persoon omgaat. Link & Phelan (2006), hebben aan de eerder beschreven definitie van stigmatisering van Goffman (1963) toegevoegd dat vooroordelen door iedereen gemaakt kunnen worden, maar dat de mensen met een grotere macht (sociaal, economisch en politiek), effectief kunnen stigmatiseren en discrimineren (Koster & Balk, 2012).
Met dit spel willen wij mensen ervan bewust maken dat je al snel een stempel op iemand plakt die anders is dan jij en dat je dit vooroordeel misschien zelf hebt vormgegeven of dat je het hebt gehoord van iemand anders (tv, kennissen etc.).
Samen met deze mensen zullen wij in gesprek gaan waar volgens hun dit vooroordeel vandaan komt. Zoals Link & Phelan beschrijven, is het vaak zo dat een grotere macht (sociaal, economisch en politiek), effectief kunnen stigmatiseren. Door in gesprek te gaan met de toeschouwer kunnen we erachter komen of dit ook het geval is.
Als we duidelijk hebben hoe een toeschouwer over zijn vooroordelen denkt kunnen we dit terugkoppelen op de persoon zelf: als u weet dat andere mensen zo over jou gaan denken bij een psychisch probleem, zou jij dan om hulp zoeken?
Zelfstigmatisering kan op twee verschillende manieren ontstaan. Aan de ene kant als mensen regelmatig met publieke stigma in aanraking komen en dit overnemen en als voor waar gaan aanzien. Aan de andere kant zijn bio-psychosociale factoren van invloed op zelfstigmatisering (Corrigan & Watson, 2002). Wordt een psychiatrische diagnose gesteld, dan kunnen deze door stigma veroorzaakte overtuigingen relevant blijken, waardoor zelfstigmatisering kan ontstaan. Zelfstigmatisering kan ertoe leiden dat de gestigmatiseerde terecht komt in een sociaal isolement en steeds minder zelfvertrouwen heeft (Koster & Balk, 2012).
Activiteit à Wereldkaart
Doel
Na deze
activiteit heeft de bezoeker gezien dat iedereen een eigen identiteit heeft en
dat die gevormd wordt door allerlei aspecten, niet één aspect zoals een
psychiatrische stoornis.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie.
|
Langs het pad
dat de bezoeker aflegt, komen ze een wereldkaar tegen. Op deze wereldkaart
staat de diversiteit van ieder individu centraal.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Wij willen
duidelijk maken dat ieder individu anders is en dat verschillende
identiteitsaspecten wel degelijk te maken hebben met wie je bent, denk
bijvoorbeeld aan de cultuur/of groep waarin je opgroeit. Er is vaak een
sociaal rolpatroon wat van je verwacht wordt. Tegen dit gedrag kan iemand van
een andere cultuur/goep weer heel anders tegen aankijken. Je moet elkaar
accepteren zoals jij of iemand anders zelf is.
|
Aan de wereldkaart
worden foto’s gehangen van verschillende soorten mensen. Er komen ook foto’s
van de groepsleden en de informanten voor de interviews op te hangen. Op de
achterkant van die foto’s staat de diversiteitscirkel voor die persoon
ingevuld. Ook komt er een grote lege diversiteitscirkel op te hangen zodat
mensen kunnen zien dat ze hun eigen cirkel ook kunnen invullen.
|
Onderbouwing
Aan de
wereldkaart worden foto’s gehangen en aan de achterkant van de foto komt een afbeelding
van een diversiteitcirkel. Het is de bedoeling om het thema diversiteit naar
voren te laten komen; ieder mens is anders en heeft een andere identiteit.
Identiteit is meervoudig en veranderlijk, al sta je daar niet elke dag bij stil. Deze vraag kun je op persoonlijk niveau beantwoorden: welke studie je wilt doen, welke baan je wilt kiezen, wat je hobby is, op welke manier je je leven wilt vormgeven, etc. De vraag wie je bent kun je ook op collectief niveau beantwoorden. Zo heeft het land waarin je woont invloed op wie je bent en kunt zijn (de wereldkaart). Daarnaast zijn er verschillende groepen waar je bij hoort en die invloed hebben op je identiteit. Dit kan wisselen in je leven. Om dat te beschrijven, spreken wij van ‘aspecten van identiteit’. Achter elk aspect zitten groepen waar je bij hoort.
Identiteit is meervoudig en veranderlijk, al sta je daar niet elke dag bij stil. Deze vraag kun je op persoonlijk niveau beantwoorden: welke studie je wilt doen, welke baan je wilt kiezen, wat je hobby is, op welke manier je je leven wilt vormgeven, etc. De vraag wie je bent kun je ook op collectief niveau beantwoorden. Zo heeft het land waarin je woont invloed op wie je bent en kunt zijn (de wereldkaart). Daarnaast zijn er verschillende groepen waar je bij hoort en die invloed hebben op je identiteit. Dit kan wisselen in je leven. Om dat te beschrijven, spreken wij van ‘aspecten van identiteit’. Achter elk aspect zitten groepen waar je bij hoort.
Wij onderscheiden zeven identiteitsaspecten:
1. Sekse
2. Generatie en levensfase
3. Etniciteit
4. Ziekte, gezondheid, talent en handicaps
5. Seksuele oriëntatie
6. Religie en levensbeschouwing
7. Sociale klasse en professionele socialisatie
Alle identiteitsaspecten hebben invloed op je leven: op je zelfgevoel, op de keuzes die je maakt en op de maatschappelijke positie die je inneemt. Misschien lijkt het alsof elk aspect van identiteit op zichzelf staat, maar de werkelijkheid is anders: alles heeft met elkaar te maken. In de filosofie wordt een dergelijke samenhang ook wel ‘gelijktijdigheid’ genoemd, omdat de verschillende aspecten in het leven van mensen tegelijkertijd invloed hebben op elkaar (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
2. Generatie en levensfase
3. Etniciteit
4. Ziekte, gezondheid, talent en handicaps
5. Seksuele oriëntatie
6. Religie en levensbeschouwing
7. Sociale klasse en professionele socialisatie
Alle identiteitsaspecten hebben invloed op je leven: op je zelfgevoel, op de keuzes die je maakt en op de maatschappelijke positie die je inneemt. Misschien lijkt het alsof elk aspect van identiteit op zichzelf staat, maar de werkelijkheid is anders: alles heeft met elkaar te maken. In de filosofie wordt een dergelijke samenhang ook wel ‘gelijktijdigheid’ genoemd, omdat de verschillende aspecten in het leven van mensen tegelijkertijd invloed hebben op elkaar (Loeffen & Tigchelaar, 2013).
Benadering vanuit de sociale psychologie à
Halo effect
Het halo-effect is het verschijnsel dat je bepaalde positieve of negatieve eigenschappen bij een persoon generaliseert tot een algemeen positief of negatief totaalbeeld. Vaak beoordelen en evalueren we mensen op een vluchtige, schematische wijze. Op voor ons belangrijke punten, kan iemand al gauw 'punten scoren'. Stel dat je erg veel waarde hecht aan fatsoensnormen, dan zal je een persoon die zich gedraagt als een 'heer van stand', naast goede manieren, al snel ook allerlei andere positieve eigenschappen toekennen.
Het halo-effect is een cognitieve bias die ook de negatieve kant kan uitwerken. Als men bij een persoon een negatieve eigenschap constateert, dan bestaat de neiging deze ook te veralgemeniseren en hem ook andere negatieve eigenschappen toe te dichten. Dit fenomeen is gelukkig zeldzamer. Het is een zware vertekening van de werkelijkheid: Mensen bezitten nooit alleen goede of slechte eigenschappen (Zimbardo, Johnson, & McCann, 2012).
Het halo-effect is het verschijnsel dat je bepaalde positieve of negatieve eigenschappen bij een persoon generaliseert tot een algemeen positief of negatief totaalbeeld. Vaak beoordelen en evalueren we mensen op een vluchtige, schematische wijze. Op voor ons belangrijke punten, kan iemand al gauw 'punten scoren'. Stel dat je erg veel waarde hecht aan fatsoensnormen, dan zal je een persoon die zich gedraagt als een 'heer van stand', naast goede manieren, al snel ook allerlei andere positieve eigenschappen toekennen.
Het halo-effect is een cognitieve bias die ook de negatieve kant kan uitwerken. Als men bij een persoon een negatieve eigenschap constateert, dan bestaat de neiging deze ook te veralgemeniseren en hem ook andere negatieve eigenschappen toe te dichten. Dit fenomeen is gelukkig zeldzamer. Het is een zware vertekening van de werkelijkheid: Mensen bezitten nooit alleen goede of slechte eigenschappen (Zimbardo, Johnson, & McCann, 2012).
Activiteit à talentenbord
Doel
Na deze
activiteit heeft de bezoeker ondervonden dat ieder mens zijn eigen talent
heeft, zo ook iemand met een psychische stoornis.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie.
|
Iedere bezoeker
zal een kijkje nemen op het talentenbord. Zoals het woord al zegt, worden
hier de talenten van mensen uitgebeeld.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Met het
talentenbord willen we laten zien dat ieder mens zijn eigen talent heeft en
dat deze ook heel divers zijn binnen de doelgroep. Eigenlijk talenten die jij
zelf ook zou kunnen hebben.
|
We maken een
talentenbord waarop we foto’s of verhalen hangen van mensen met een
psychische stoornis waarin hun kracht naar voren komt.
|
Onderbouwing
Met het
talentenbord willen we laten zien, achter welke talenten wij zijn gekomen
tijdens het interviewen van mensen met een psychische stoornis. Hier geven we
mee aan dat ieder mens zijn eigen talent heeft en dat deze ook heel divers zijn
binnen de doelgroep. Eigenlijk talenten die jij zelf ook zou kunnen hebben.
Activiteit à Vraag naar mijn verhaal
Doel
Na deze
activiteit heeft de bezoeker ondervonden dat het niet eng is om in gesprek te gaan
over een psychische stoornis/probleem.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie en ook wij zelf als individuen.
|
We dragen
allemaal tijdens de manifestatie een T-shirt met als opdruk ‘vraag naar mijn
verhaal’.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Wij willen
overbrengen dat 45% van de mensen ooit in zijn of haar leven te maken krijgt
met een psychische stoornis/probleem. We willen mensen hier niet mee
afschrikken, maar juist ons eigen verhaal met hun delen en hun zo laten
ervaren dat het niet raar is en dat iedereen het kan overkomen.
|
Wij als
individu hebben allemaal ons eigen verhaal. Een eigen verhaal wat te maken
heeft met een psychische stoornis. Daarom dragen we T-shirts met de tekst
‘vraag naar mijn verhaal’. Hiermee nodigen we mensen uit om een persoonlijk
gesprek met ons aan te gaan.
|
Onderbouwing
Met de contacthypothese willen wij studenten zelf in gesprek gaan met de bezoekers van ons kraampje. Hier willen wij ons verhaal delen. In onze projectgroep kwamen wij erachter dat iedereen wel eens iets heeft meegemaakt m.b.t. een psychische aandoening zoals bijvoorbeeld een depressie. Vandaar dat wel allemaal een T-shirt dragen met de opdruk: vraag naar mijn verhaal.
Met de contacthypothese willen wij studenten zelf in gesprek gaan met de bezoekers van ons kraampje. Hier willen wij ons verhaal delen. In onze projectgroep kwamen wij erachter dat iedereen wel eens iets heeft meegemaakt m.b.t. een psychische aandoening zoals bijvoorbeeld een depressie. Vandaar dat wel allemaal een T-shirt dragen met de opdruk: vraag naar mijn verhaal.
Van ’t Veer geeft aan dat het bevorderen van contact tussen mensen met een psychiatrische aandoening en de omgeving een goede strategie is tegen stigmatisering. De contacthypothese zou hierbij ingezet kunnen worden (Koster & Balk, 2012).
Tijdens een OT hebben wij de schrijfster Mirtel Gommans van het boek: Noten gekraakt, leven als een zondagskind te gast gehad. Tijdens dit OT werd verteld dat 45% van de Nederlandse bevolking persoonlijk wel eens in contact komt/ is geweest met een psychische aandoening. Mirtel gaf ons de gouden tip om ook onszelf bloot te geven op de manifestatie. Wij zijn erachter gekomen dat meer mensen kampen met een psychisch probleem dan wij dachten. Dit willen wij dan ook overbrengen tijdens de manifestatie door middel van ons zelf. Wij vertellen ons persoonlijk verhaal met betrekking tot psychische problemen/stoornissen. Op deze manier hopen wij over te brengen dat een psychische stoornis iedereen kan overkomen (Gommans, 2013).
Activiteit à Schminktafel
Doel
Na deze
activiteit heeft de bezoeker een individu, die te kampen heeft met een
psychisch probleem, in haar talent gezien.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie en Minouche die zichzelf in haar
talent/kracht zal laten zien.
|
Minouche heeft
de kampen met een psychisch probleem, zij zal zichzelf bloot stellen
doormiddel van haar talent/kracht. Ook de moeder van Minouche zal aanwezig
zijn om haar verhaal te vertellen. Ook zij heeft te kampen met een psychisch
probleem.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Wij willen de
bezoeker de talenten van iemand die werkelijk met een psychisch probleem
kampt laten ervaren. Zo maken we het realistischer en visueel voor ze.
|
Minouche en
haar moeder zijn erg creatief en erg goed in het schminken van mensen. Op de
manifestatie kunnen de bezoekers zich daarom een bloemetje of een zonnetje laten
opschminken. We hebben gekozen voor en bloemetje en een zonnetje omdat dit
hun specialiteit is en omdat wij vinden dat dit positiviteit uitstraalt.
|
Onderbouwing
Zoals hierboven
al beschreven is, hebben wij ervoor gekozen om niet iemand uit het veld te
halen om zijn verhaal te vertellen, maar zijn wij zelf van plan om ons eigen
verhaal te vertellen. Minouche is erg creatief en is erg goed in het schminken
van mensen. Op de manifestatie kunnen de bezoekers zich daarom laten schminken
door Minouche.
Activiteit à Postbus
Doel
Na deze
activiteit is het voor ons als projectgroep helder wat het meeste indruk heeft
gemaakt op de bezoekers.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie en voor ons als projectgroep.
|
Iedere bezoeker
krijgt op het einde van de reis door onze kraam een vakantiekaart waar ze hun
bevindingen op mogen schrijven.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Zo kunnen wij aan
het einde van de manifestatie checken wat de bezoekers van de informatie en
activiteiten vonden en waar wij het meeste indruk mee hebben gemaakt.
|
Aan het eind
van onze reis krijgt iedere bezoeker een vakantiekaart. Hierop mogen zij
schrijven wat het meeste is bijgebleven tijdens hun reis door onze kraam.
|
Onderbouwing
Aan het eind van
onze reis krijgt iedere bezoeker een vakantiekaart. Hierop mogen zij schrijven
wat het meeste is bijgebleven tijdens hun reis door onze kraam.
Aan het eind van de manifestatie kunnen wij checken wat de bezoekers van de informatie en activiteiten vonden.
Aan het eind van de manifestatie kunnen wij checken wat de bezoekers van de informatie en activiteiten vonden.
Activiteit à Informatiefolders
Doel
Aan de hand van
deze informatiefolder willen wij ervoor zorgen dat de bezoeker nog eens terug
denkt aan onze manifestatie/onze insteek.
Wie
|
Wat
|
Waar
|
Wanneer
|
Waarom
|
Welke
Wijze
|
Iedere bezoeker van de manifestatie.
|
Iedere bezoeker
krijgt na het bezoeken van onze kraam een informatiefolder van ons mee naar
huis.
|
Op locatie Zuyd
Hogeschool, sportcentrumlaan te Sittard.
|
Donderdag 26
juni 2014, tussen 10.00 uur en 14.00 uur.
|
Wij willen de
mensen na de manifestatie nog een terug laten denken aan onze kraam en waarom
wij dit hebben gedaan.
|
Wij maken in
ons thema een soort van reisbrochure. Hierin verwerken wij interessante
informatie en wist je datjes die wij de bezoeker nog mee willen geven.
|
Onderbouwing
Aan het eind van
onze kraam willen we mensen een informatiefolder meegeven. In deze folder komt
informatie te staan over datgene waar wij ons op hebben georiënteerd. Net als
de eerste indruk blijft de laatste informatie ook vaak hangen. Dit wordt in de
sociale psychologie het recency effect genoemd (Zimbardo, Johnson, & McCann,
2012).
Planning tijdens de beoordeling
Beoordelaars
Mira Lymandt en Laetitia Gardeniers
Tijdstip beoordeling
10:30-11:00
Het plan is dat we ons verdelen over de activiteiten als de beoordelaars langskomen. Twee van ons zullen staan bij de obstakelweg en het spel. Twee studenten zullen staan bij de wereldkaart. Minouche zal samen met haar moeder staan bij het krachtenbord. Laetitia en Mira kunnen samen over het pas lopen. Als een activiteit geweest is lopen de twee studenten met Laetitia en Mira mee naar de volgende activiteit. Gedurende de dag zullen we om de haf uur rouleren zodat iedereen bij een activiteit heeft gestaan. Ook willen we iedereen de mogelijkheid geven om even pauze te houden. Als het rustig is kunnen twee van ons samen pauze hebben, als het druk is maar één tegelijk. Er blijven sowieso altijd 3 personen bij de kraam als de anderen pauze hebben.
Activiteit
|
Duur activiteit
|
Obstakelweg
|
2 minuten
|
Spel, de
vooroordelen
|
5 minuten
|
Wereldkaart
|
5 minuten
|
Talentenbord
|
5 minuten
|
Vraag maar mijn
verhaal
|
5 minuten
|
Schminktafel
|
5 minuten
|
Postbus
|
2 minuten
|
Informatiebrochure
|
1 minuut
|
Literatuurlijst
Geerlings, E.M. (2007). Het oog in de storm. Den Haag: Boom
Koster, M. & Balk, A. (2012). Onderzoek naar stigmatisering en zelfbeeld: Luctor et Emergo (Bachelorthese). Gevonden op http://www.zogmh.nl/wp-content/uploads/2011/06/Onderzoek-naar-stigmatisering-en-zelfbeeld1.pdf.
Loeffen, T., & Tigchelaar, H. (2013). Retourtje Inzicht. Creatief met diversiteit voor sociale professionals. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
Wevers, Carin. (2011). Charles Taylor en de politiek van erkenning. Ongepubliceerde tekst.
Zimbardo, G., Johnson, R., & McCann, V. (2012). Psychologie een inleiding. (7e
druk). Amsterdam: Pearson Benelux.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten