woensdag 25 juni 2014

Interview Daphne

De persoon die ik geïnterviewd heb, is een Nederlandse jongeman van 22 jaar. Momenteel  woont hij in het kleine dorpje Heel, in een rijtjeshuis, studeert hij aan de muziek academie in Tilburg en werkt hij 30 uur in het Outlet Centrum te Roermond. Hij heeft hiervan een modaal inkomen. Ook heeft hij sinds juni 2013 een vriendin die ook gedeeltelijk met de verandering in zijn leven te maken heeft. Hij heeft ongeveer twee jaar geleden met een depressie te maken gehad en hier is hij nu ongeveer één jaar van genezen.

Mijn beeld over mensen met een psychiatrische aandoening is zeker veranderd. Het is me opgevallen dat er ontzettend veel  mensen in je omgeving zijn die wel eens te maken hebben gehad met een depressie of iets anders. Dit was voor mij wel een eye-opener. Na in gesprek te zijn gegaan met verschillende mensen die hier te maken mee hebben gehad, ben ik er ook echt achter dat het iedereen kan overkomen en dat je niet perse zwak hoeft te zijn als je zoiets krijgt. Ik sta nu dus een stuk opener tegenover mensen met een psychische aandoening en zal nooit meer denken dat ze gek zijn. Misschien heeft het me ook wel de ogen open gedaan omdat er ook verschillende mensen die dicht bij mijn hart staan er mee te maken hebben gehad. Dit raakt je toch net iets meer.

Drie aanbevelingen ten aanzien van de manifestatie.

è Ik wil mensen laten ervaren hoe het is om steeds maar vooroordelen aan te moeten horen. Dit zou ik doen door ze in een dichte ruimte te zetten met een koptelefoon waarin ze allemaal maar dingen horen zoals, kijk daar heb je die gek of jij bent lui!
è Ook lijkt het me leuk om een soort van toneelstukje op te voeren. Dit om een vrijwilliger in contact te laten gaan met twee verschillende mensen. Één met een psychiatrische ziekte en een die ‘normaal’ is. Dit vertel je van te voren niet. Als het gesprek afgelopen is ga je vragen wie degene is met zwakte. Kijken waarop iemand mensen gaat beoordelen, maar ook om duidelijk te maken dat mensen met een psychische zwakte eigenlijk heel normaal zijn en je het helemaal niet perse door hoeft te hebben.
è Ik wil de mensen een test laten maken waarin duidelijk wordt dat ook ‘normale’ mensen zowel als mensen met een psychiatrische diagnose kenmerken kunnen herkennen van bijvoorbeeld een autisme spectrum stoornis. Een duidelijke grens is er niet. Als je echter het merendeel van deze opgesomde kenmerken bij jezelf herkend, is er een grote kans dat je in het autistische spectrum zit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten