Terugblik/vooruitblik

Terug &vooruitblik
Subgroep A
Namen: Minouche Heinemans, Sam Bindels, Daphne Teeuwen, Natascha Strolenberg en Evelien Baur.

Terugblik 

In het begin van dit blok kregen wij te horen dat onze doelgroep psychiatrie zou zijn. De reacties over deze doelgroep waren erg verschillend. Zo waren er mensen in de groep die meteen dachten aan stoornissen als borderline of schizofrenie. Wat veel mensen in onze groep zeiden, ‘’Toen ik hoorde dat onze groep de doelgroep psychiatrie toegewezen had gekregen, had ik een beetje een dubbel gevoel. Aan de ene kant wilde ik er meer over te weten komen, maar aan de andere kant vond ik het ook een beetje eng. Ik denk dat dit komt doordat ik zelf vooroordelen had over de doelgroep en ook omdat ik onwetend was’’. Tijdens de oriëntatie bleek al snel dat psychiatrie meer is dan borderline en schizofrenie en ook veel onderwerpen bevat waar we nog geen weet van hadden. Met de groep hebben we een verdeling gemaakt over de oriëntatie op de psychiatrie. We hebben ons georiënteerd op de bestaande psychische stoornissen, behandelingen en therapieën, de instellingen in de buurt, medicatie, de geschiedenis en de rechten. Ook hebben we gekeken wat een manifestatie precies inhoudt en wat van ons als groep verwacht wordt.

Tijdens deze oriëntatie zijn ons een aantal dingen opgevallen:

è  Er meer psychische stoornissen zijn dan wij dachten en dat bijvoorbeeld ook autisme onder een psychische stoornis valt.
è  Het moeilijk is om te achterhalen welke instellingen er in de buurt zijn waar mensen met een psychische stoornis behandeld worden of terecht kunnen.
è  Dat er een groot verschil is in hoe mensen met een psychische stoornis tegenwoordig behandeld worden in een stelling ten opzichte van vroeger.
è  Er uiteenlopende therapieën zijn om mensen met een psychische stoornis te behandelen.

Al deze bevindingen hebben invloed gehad op onze beeldvorming over mensen met een psychische stoornis.

Minouche heeft in onze groep de taak als blogger op zich genomen. Zij is naar de bijeenkomsten geweest over het maken van het blog en heeft het begin van onze blog opgezet. Samen met de groep hebben we gekeken voor een pakkende titel voor het blog. ‘’Verbreed je horizon; en kijk verder dan de psychiatrische stoornis’’ is onze uiteindelijke titel geworden. De reden van deze titel is dat wij als groep erachter zijn gekomen dat een psychische stoornis meer is dan je op het eerste gezicht zou denken. Met de titel verbreed je horizon hopen wij de aandacht te trekken over dit thema.

Tijdens onze verdere oriëntatie over onze doelgroep psychiatrie zijn we terecht gekomen bij de week van de psychiatrie. Hier hebben we een artikel van gevonden en op onze blog geplaatst. In dit artikel wordt duidelijk gemaakt dat mensen met een psychiatrische stoornis op eigen inzet en kracht willen functioneren in de samenleving.

Ook hebben we als groep aandacht besteed aan de dag van de diversiteit. De Internationale dag van de culturele diversiteit wordt ieder jaar op 21 mei door UNESCO georganiseerd. Op deze dag wordt stil gestaan bij het belang en het begrip van de waarden van culturele diversiteit en hoe we samen kunnen leven in onze maatschappij. Bij het artikel van deze dag stond een gedicht dat ons als groep aansprak. Dit gedicht staat op onze blog.

Samen met subgroep B hebben we de film ‘’One flew over the cuckoo’s nest’’ gekeken. De bevindingen uit deze film hebben we besproken en in een verslag verwerkt op ons blog. Als groep viel ons in deze film vooral op dat de mensen met een psychische stoornis graag gezien willen worden als ‘’normale’’ mensen en graag ‘’normale’’ dingen willen doen.

Praktijk
Omdat we na het zien van deze film graag zelf in contact wilde komen met mensen met een psychische stoornis zijn we gaan bellen met verschillen instanties. Veel van deze instellingen hebben liever niet dat we als groep langs komen om een ‘’kijkje’’ te komen nemen. Hier hebben wij als groep begrip voor.

In OLP 1 hebben we een excursies gehad naar verschillende instellingen. Hier hebben we toen veel informatie gekregen over de gang van zaken in deze instellingen. Daarom hebben wij als groep uiteindelijk besloten dat we graag aan verschillende activiteiten willen deelnemen voor mensen met een psychische stoornis. Uiteindelijk hebben we via de mail contact gehad met Mondriaan in Heerlen. Via deze instelling worden activiteiten geregeld voor mensen met een psychische stoornis. Er werd enthousiast gereageerd toen wij als groep aanboden bij een activiteit te komen kijken en eventueel te komen helpen. We hebben een lijst doorgestuurd gekregen met verschillende data wanneer er activiteiten plaats zouden vinden.

Voor taaktoets 1 hebben we individueel een interview met een persoon met een psychische stoornis gehad. Voor dit interview hebben we vragen opgesteld met behulp van de diversiteitcirkel. Met deze diversiteitcirkel hebben we gekeken naar de professionele socialisatie, sekse en gender, religie en levensbeschouwing, etniciteit, seksuele oriëntatie, de levensfase, klasse en naar het talent en de handicap van de persoon. Tijdens het zoeken naar een informant viel het ons als groep op dat er meer mensen met een psychische stoornis zijn dat we dachten. Zelf in de directe omgeving zijn mensen die ervaring hebben/hadden met een psychische stoornis. Het viel ons op dat er vooral veel mensen een depressie hebben of hadden. Tijdens het interview hebben we aan de informant gevraagd hoe zijzelf het liefste door de maatschappij gezien willen worden. We hebben uiteindelijk een aantal bevindingen vermeld aan de hand van deze interviews. De bevinden die wij als groep hebben zijn:

è Kijk naar de kracht van de persoon. Wanneer er alleen maar wordt gekeken naar wat de persoon niet kan, zal dit stigmatiserend werken.
è Het is belangrijk dat mensen weten wat een bepaalde stoornis inhoud voordat ze hun mening geven en/of een persoon vermijden.
è Mensen laten ervaren hoe het is om steeds maar vooroordelen aan te moeten horen. Dit zouden we kunnen doen door ze in een dichte ruimte te zetten met een koptelefoon waarin ze alleen maar dingen horen zoals, kijk daar heb je die gek of jij bent lui!
è We kunnen een soort toneelstukje op voeren. Dit om een vrijwilliger in contact te laten gaan met twee verschillende mensen. Één met een psychiatrische ziekte en een die ‘normaal’ is. Dit vertel je van te voren niet. Als het gesprek afgelopen is ga je vragen wie degene is met zwakte.
è Mensen een test laten maken waarin duidelijk wordt dat ook ‘normale’ mensen zowel als mensen met een psychiatrische diagnose kenmerken kunnen herkennen van bijvoorbeeld een autisme spectrum stoornis. Een duidelijke grens is er niet. Als je echter het merendeel van deze opgesomde kenmerken bij jezelf herkend, is er een grote kans dat je in het autistische spectrum zit.
è Proberen de bezoekers van de manifestatie bewust te maken van de verschillende psychische stoornissen.
è Tijdens de manifestatie niet de nadruk te leggen op de stoornissen, maar op de personen in zijn geheel, met nadruk op de krachten van die persoon.
è Tijdens de manifestatie is het belangrijk dat mensen inzien dat een psychische stoornis iedereen kan overkomen.
è Tijdens de manifestatie zouden we de toeschouwers er bewust van kunnen maken hoe het is om een stempel opgeplakt te krijgen. Dit kan zowel een negatieve als positieve stempel zijn. Als groep zouden we dit letterlijk kunnen nemen. We zouden toeschouwers een stempel/sticker kunnen opplakken en deze vervolgens door de school laten lopen. 

Met deze aanbevelingen willen wij een begin maken aan de vorming van onze manifestatie.

Vooruitblik

In het komende OZ zal er een planning gemaakt worden van alle dingen die nog gedaan worden voor op het blog. Als we deze planning duidelijk hebben voor de hele groep kunnen we beginnen aan een planning voor de voorbereidingen van de manifestatie. 

Nu we ons hebben georiënteerd zijn we als groep bezig met het brainstormen over de manifestatie. Hoe we dit willen vormgeven en wat we als centraal thema willen uitbeelden. Ook zijn we ons aan het oriënteren op de materialen die we eventueel kunnen gebruiken tijdens de manifestatie en of er mensen in onze omgeving zijn die we om hulp zouden kunnen vragen m.b.t. deze materialen of andere handige weetjes/tips.

In onze interviews hebben we onze bevinden beschreven (zie terugblik). Deze bevindingen gaan we tijdens OZ’s verder uitwerken. We gaan proberen dit combineerbaar te maken met onze andere ideeën voor de manifestatie. Ook gaan we vanuit hier weer kijken naar de materialen die we nodig hebben. Verder kijken we of het wel realiseerbaar is in de tijd die we hebben.

Als we dit allemaal duidelijk hebben kunnen we gaan beginnen met de ‘’echte’’ voorbereidingen voor de manifestatie. Hier bedoelen we mee dat we dan gaan beginnen met het knutselen en uitwerken van onze marktkraam.

Praktijk.
We hebben ons als groep opgesplitst en verdeeld over 3 activiteiten waar wij aan deel gaan nemen vanuit Mondriaan. Natascha en Evelien gaan op 22 juni samen met cliënten naar een grove. Waar ze met een jeep door heen zullen rijden. Sam en Daphne gaan op 18 juni deelnemen aan een avondwandeling en op 14 juni is er de activiteit tafeltennis, hier zullen ook twee mensen van onze groep aan deelnemen.


Als groep willen we proberen om nog een aantal instellingen te benaderen en een activiteit te plannen. Vanuit deze activiteiten zullen wij verder werken aan onze manifestatie. Met de praktijk ervaringen van en over deze mensen kunnen we onze manifestatie persoonlijker maken.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten