Verantwoording manifestatie

Onderbouwing Manifestatie
Dit is een samenvatting van onze verantwoording van de manifestatie. U vindt de uitgebreide onderbouwing in ons draaiboek, onder het kopje Draaiboek Manifestatie.
Link naar het Draaiboek

Thema
Tijdens de manifestatie zal onze kraam vormgeven worden als een reis, een reis die jij als persoon aflegt. Het is de bedoeling dat duidelijk gemaakt wordt dat ieder mens in zijn of haar leven zijn eigen reis aflegt. Tijdens deze reis zal er bij ieder mens obstakels  plaatsvinden. Hoe men hier mee omgaat is per persoon verschillend. Het zijn de keuzes die mensen zelf maken hoe ze met hoogte en diepte punten omgaan in het leven.

Vanuit een filosofisch oogpunt:
De betekenis van Sartre voor de ethiek is vooral gelegen in het begrip van vrijheid. Sartres opvatting over vrijheid is verankerd in zijn filosofie van de menselijke existentie (menszijn).
Een mens is wat hij doet. Hij definieert zichzelf door de keuzes die hij maakt, en die blijken in zijn doen en laten (Wevers, 2007).

Vanuit een psychologisch oogpunt :
het begrip persoonlijkheid slaat op de psychologische eigenschappen die een zekere continuïteit verlenen aan het gedrag van een individu in verschillende situaties en op verschillende momenten. Het is een veelomvattend concept dat we kunnen beschouwen als de rode draad van ons leven. Als die draad onverhoopt zou breken, kan dit ertoe leiden dat een persoonlijkheid beladen raakt met de inconsequenties die we bijvoorbeeld zien bij manisch-depressieve psychose, schizofrenie of de ‘meervoudige persoonlijkheidsstoornis’.

Wegwijzers
Aan het begin van onze kraam komt een wegwijzer te staan met de tekst: “Durf jij mee op reis?”. Dit is het eerste wat zal opvallen. We willen mensen nieuwsgierig maken naar onze kraam. Volgens de sociale psychologie is de eerste indruk doorslaggevend. Dit wordt het primary effect genoemd.
Spel.

Omdat we niet alles positief kunnen en willen benaderen van onze doelgroep, zullen we ook een aantal minder sterke kanten neerzetten. Injectietheorie:  je voorlichting wordt door anderen serieuzer genomen als je niet alles vanuit een perspectief bekijkt, maar ook een of twee tegenargumenten opnoemt.
Tijdens de manifestatie zullen wij het spel vooroordelen met de bezoekers spelen. Goffman (1963) heeft de term stigma benoemd als niet een persoonlijk, maar situationeel probleem. Hiermee wordt bedoelt dat een persoon een stigma niet aan zichzelf te danken heeft, maar dat het stigma is ontstaan door de manier waarop de omgeving met deze persoon omgaat. Link & Phelan (2006), hebben aan de eerder beschreven definitie van stigmatisering van Goffman (1963) toegevoegd dat vooroordelen door iedereen gemaakt kunnen worden, maar dat de mensen met een grotere macht (sociaal, economisch en politiek), effectief kunnen stigmatiseren en discrimineren. 

Met dit spel willen wij mensen ervan bewust maken dat je al snel een stempel op iemand plakt die anders is dan jij en dat je dit vooroordeel misschien zelf hebt vormgegeven of dat je het hebt gehoord van iemand anders (tv, kennissen etc.). 

Samen met deze mensen zullen wij in gesprek gaan waar volgens hun dit vooroordeel vandaan komt. Zoals Link & Phelan beschrijven  is het vaak zo dat een grotere macht (sociaal, economisch en politiek), effectief kunnen stigmatiseren. Door in gesprek te gaan met de toeschouwer kunnen we erachter komen of dit ook het geval is. 

Als we duidelijk hebben hoe een toeschouwer over zijn vooroordelen denkt kunnen we dit terugkoppelen op de persoon zelf: Als u weet dat andere mensen zo over jou gaan denken bij een psychisch probleem, zou jij dan om hulp zoeken? 

Zelfstigmatisering kan op twee verschillende manieren ontstaan. Aan de ene kant als mensen regelmatig met publiek stigma in aanraking komen en dit overnemen en als voor waar gaan aanzien. Aan de andere kant zijn biopsychosociale factoren van invloed op zelfstigmatisering.  (Corrigan & Watson, 2002). Wordt een psychiatrische diagnose gesteld, dan kunnen deze door stigma veroorzaakte overtuigingen relevant blijken, waardoor zelfstigmatisering kan ontstaan. Zelfstigmatisering kan ertoe leiden dat de gestigmatiseerde terecht komt in een sociaal isolement en steeds minder zelfvertrouwen heeft.

Vliegtuigbord/talentenbord
Met het talentenbord willen we laten achter welke talenten wij zijn gekomen tijdens het interviewen van mensen met een psychische stoornis. Hier willen we mee aangeven dat ieder mens zijn talenten heeft en dat ook dit erg divers is binnen deze doelgroep.

Studenten

Met de contacthypothese willen wij studenten zelf in gesprek gaan met de bezoekers van ons kraampje. Hier willen wij ons verhaal delen. In onze projectgroep kwamen wij erachter dat iedereen wel eens iets heeft meegemaakt m.b.t. een psychische aandoening zoals bijvoorbeeld een depressie.
T-shirt met de opdruk: vraag naar mijn verhaal (waar wij ons eigen verhaal vertellen).
van ’t Veer geeft aan dat het bevorderen van contact tussen mensen met een psychiatrische aandoening en de omgeving  een goede strategie is tegen stigmatisering. De contacthypothese zou hierbij ingezet kunnen worden.
Tijdens een OT hebben wij de schrijfster Mirtel Gommans van het boek: Noten gekraakt, leven als een zondagskind te gast gehad. Tijdens dit OT werd verteld dat 45% van de Nederlandse bevolking persoonlijk wel eens in contact komt/ is geweest met een psychische aandoening. Mirtel gaf ons als klas de tip om ook onszelf bloot te geven op de manifestatie. Wij zijn erachter gekomen dat meer mensen kampen met een psychisch probleem dan wij dachten. Dit willen wij dan ook overbrengen tijdens de manifestatie door middel van ons zelf. Wij vertellen ons persoonlijk verhaal met betrekking tot psychische problemen/stoornissen. Op deze manier hopen wij over te brengen dat een psychische stoornis iedereen kan overkomen.

Wereldkaart
Aan de wereldkaart worden foto’s gehangen en aan de achterkant van de foto komt een afbeelding van den diversiteitcirkel, Het is de bedoeling om het thema diversiteit naar voren te laten komen; ieder mens is anders en heeft een andere identiteit.
Identiteit is meervoudig en veranderlijk, al sta je daar niet elke dag bij stil. Deze vraag kun je op persoonlijk niveau beantwoorden: welke studie je wilt doen, welke baan je wilt kiezen, wat je hobby is, op welke manier je je leven wilt vormgeven. De vraag wie je bent kun je ook op collectief niveau beantwoorden. Zo heeft het land waarin je woont invloed op wie je bent en kunt zijn (de wereldkaart). Daarnaast zijn er verschillende groepen waar je bij hoort en die invloed hebben op je identiteit. Dit kan wisselen in je leven. Om dat te beschrijven, spreken wij van ‘aspecten van identiteit’. Achter elk aspect zitten groepen waar je bij hoort.
Wij onderscheiden zeven identiteitsaspecten:
1. Sekse
2. Generatie en levensfase
3. Etniciteit
4. Ziekte, gezondheid, talent en handicaps
5. Seksuele oriëntatie
6. Religie en levensbeschouwing
7. Sociale klasse en professionele socialisatie
Alle identiteitsaspecten hebben invloed op je leven: op je zelfgevoel, op de keuzes die je maakt en op de maatschappelijke positie die je inneemt.
Misschien lijkt het alsof elk aspect van identiteit op zichzelf staat, maar de werkelijkheid is anders: alles heeft met elkaar te maken. In de filosofie wordt een dergelijke samenhang ook wel ‘gelijktijdigheid’ genoemd, omdat de verschillende aspecten in het leven van mensen tegelijkertijd invloed hebben op elkaar.

Ook willen we aan de hand van de wereldkaart laten zien dat de cultuur waar je inleeft invloed heeft op jou gedrag in bepaalde situaties.
Een sociale rol is een sociaal definieert gedragspatroon dat mensen in een bepaalde omstandigheid of groep dienen te vertonen. De rollen die je in verschillende situaties speelt, zijn bijvoorbeeld gebaseerd op zaken waarvoor je belangstelling hebt, op je vaardigheden en doelen, of ze worden je opgelegd door de groep of door culturele, economische of biologische omstandigheden waarop je geen invloed hebt. Hoe dan ook sociale rollen vertellen hoe je je moet gedragen door duidelijk te maken wat je zou moeten doen, wanneer, waar en waarom.

Vakantiekaarten
Aan het eind van onze reis krijgt iedere bezoeker een vakantiekaart. Hierop mogen zij schrijven wat het meeste is bijgebleven tijdens hun reis door onze kraam.
Aan het eind van de manifestatie kunnen wij checken wat de bezoekers van de informatie en activiteiten vonden.

Schminken
Zoals hierboven al beschreven is, hebben wij ervoor gekozen om niet iemand uit het veld te halen om zijn verhaal te vertellen, maar zijn wij zelf van plan om ons eigen verhaal te vertellen. Minouche is erg creatief en is erg goed in het schminken van mensen. Op de manifestatie kunnen de bezoekers zich daarom laten schminken door Minouche.


Informatiefolders
Aan het eind van onze kraam willen we mensen informatiefolders meegeven. In deze folders komen informatie te staan over datgene waar wij ons op hebben georiënteerd. Net als de eerste indruk blijft de laatste informatie ook vaak hangen. Dit wordt in de sociale psychologie het recency effect genoemd.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten