woensdag 25 juni 2014

Interview Sam

Beeldvorming voor
Ik had waarschijnlijk aan het begin een heel ander beeld van mensen met een psychiatrische stoornis dan anderen. Ik vond mensen met een psychiatrische stoornis namelijk aardig en grappig. Ik woon zelf redelijk kortbij Mondriaan, en in de winkel waar ik werk kwamen regelmatig bewoners van Mondriaan. Deze mensen zeggen altijd vriendelijk goedendag wanneer ze binnen komen. Met één bewoner van Mondriaan hadden we altijd veel lol. Iedereen uit de winkel kon hem en hij kon iedereen uit de winkel. Helaas is deze meneer vorig jaar overleden. Bijna iedereen van de winkel is naar zijn begrafenis geweest. Zo zie je maar dat er niet alleen negatieve oordelen zijn.

Voordat ik aan deze periode begon had ik een heel ander beeld van psychiatrie. Ik dacht dat het vooral ging om ‘’ernstige stoornissen’’ zoals bijv. Schizofrenie, borderline. Toen ik bezig was met informatie zoeken, kwam ik erachter dat autisme en ADHD ook al bij psychische stoornissen hoort.  Op dat moment kwam de wereld van psychische stoornissen die voor mijn gevoel eerst ver weg stond en ver van mij af stond, heel erg kortbij. Ik kon zo al een aantal personen uit mijn omgeving noemen die een psychische stoornis hebben. Zo ben ik dan ook bij mijn broertje gekomen.

Beelvorming na
Mijn beeld is in het algemeen over mensen met een psychiatrische stoornis niet veranderd. Wel kijk ik nu anders naar mijn broertje. Voor het gesprek dacht ik vrij negatief over mijn broertje. Nu snap ik de denkwijze van hem, waarom hij bepaalde dingen heeft gedaan.
Door dit interview merk ik dat ik al een betere band met mijn broertje heb.


Aanbevelingen
Op basis van het interview heb ik drie aanbevelingen opgesteld:
1.       kijk naar de kracht van de persoon. Wanneer er alleen maar wordt gekeken naar wat de persoon niet kan, zal dit stigmatiserend werken.
2.       het is belangrijk dat mensen weten wat een bepaalde stoornis in houd voordat ze hun mening geven en/of een persoon vermijden.
3.       het is belangrijk dat mensen weten dat mensen er niks aan kunnen doen dat ze een psychiatrische stoornis hebben, en dat het hun evengoed had kunnen gebeuren of dat het misschien nog kan gebeuren.




Geen opmerkingen:

Een reactie posten